Supermarktconcern Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, heeft in de eerste maanden van het jaar omzet moeten inleveren.

Dat is de verwachting van analisten voor de cijfers die het supermarktconcern woensdag voorbeurs naar buiten brengt.

Albert Heijn: last van omzetdip

Ahold heeft volgens marktvorser Fernand de Boer van Petercam zowel in de Verenigde Staten als met Albert Heijn in Nederland marktaandeel verloren. Bovendien heeft de onderneming, in tegenstelling tot branchegenoten, waarschijnlijk weinig profijt gehad van het winterse weer in de VS in de eerste maanden van het jaar.

Afgelopen maart bleek voor Nederland al dat Albert Heijn in de eerste twee maanden van dit jaar te maken had met tegenvallende omzetten. Veel franchisers van Albert Heijn rapporteerden omzetverliezen, zo signaleerde vakblad Distrifood.

De Nederlandse omzetcijfers zullen naar verwachting per saldo wel positief uitvallen, omdat online winkel Bol.com flink aan de weg timmert, denkt analist De Boer. Daarnaast profiteert Ahold ook van het feit dat in de periode waarover het concern rapporteert – 16 weken die eindigen op 20 april – niet de zwakke verkoopweek direct na Pasen valt.

Omzetdaling Ahold

Desondanks zullen de totale verkoopcijfers niet rooskleurig zijn. Analisten gepolst door persbureau Bloomberg verwachten in doorsnee een omzetdaling van 3,1 procent tot 9,8 miljard euro.

De aangepaste nettowinst komt naar verwachting ruim 5 procent lager uit op 255 miljoen euro. De totale nettowinst wordt gedrukt door een eenmalige last in verband met een schikking van het boekhoudschandaal dat begin deze eeuw bij Ahold aan het licht kwam.

Volgens analist De Boer heeft Ahold zijn marge redelijk op peil gehouden, maar kan het concern niet eindeloos doorgaan met kostenbesparingen. ,,Het is al met al wel wat verontrustend''.

Bron: ANP/Z24

Lees ook

3 redenen waarom Albert Heijn marktaandeel verliest

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl